vrijdag, juni 18, 2004

Auteur Sasser-virus verbreekt stilzwijgen

Jonge scholier bevreesd voor de toekomst
De bedenker van het 'succesvolle' Sasser-virus heeft voor het eerst in het openbaar zijn spijt betuigd. De achttienjarige scholier lijkt echter vooral bang dat het virus hem zal ruïneren.

"Ik vrees dat mijn leven verpest is. Hoe kan ik alle schulden voldoen, wanneer er schadeclaims worden ingediend?". De Duitser Sven J., schrijver van het Sasser-virus, toonde zich in een interview met het Hamburgse tijdschrift Stern zeer bezorgd over zijn toekomst.

De vrucht van zijn arbeid heeft ongeveer twee maanden lang wereldwijd miljoenen computers geïnfecteerd. Niet alleen particulieren werden het slachtoffer, ook grote organisaties hadden veel last van het Sasser-virus, zoals de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Delta Airlines en de Europese Commissie.

De jonge virusschrijver heeft dan ook goede reden om zich zorgen te maken: het is te verwachten dat dit soort grote instellingen de opgelopen schade zullen proberen te verhalen op de veroorzaker van alle ellende.

"Ik kan slechts aan alle slachtoffers mijn excuses aanbieden", liet Sven weten. Alsof hij impliciet wilde aangeven dat bij hem geen geld te halen is. Ondertussen zoekt de scholier naarstig naar een stageplaats - liefst in de computerbranche, bij een beveiligingsinstelling...

Met een bijdrage van Martin Fiutak, ZDNet.de